Gemeente Duiven

Koning Willem-Alexanderplein 1
6921 ES Duiven

Trouwen in Duiven

Voordat u elkaar echt het jawoord kunt geven, moet er veel geregeld worden. In deze bijdrage nemen we de hele voorbereiding stap voor stap met u door.

De Huwelijksdatum

Zodra u weet op welke datum u wilt trouwen, kunt u de dag en het tijdstip bij ons reserveren. Dit kan aan de balie van burgerzaken, maar ook gewoon via de telefoon. Wij adviseren u om de dag en het tijdstip zo vroeg mogelijk bij ons vast te leggen. U kunt uw verzoek om de datum en het tijdstip te reserveren ook indienen via het digitale loket op de website van de gemeente Duiven. Na de reservering ontvangt u van ons altijd een bevestiging, per post of e-mail.

Waar en wanneer kunt u in Duiven trouwens

In de gemeente Duiven kunt u op meerdere locaties trouwen. In het gemeentehuis kunt u trouwen in de grote trouwzaal. Voor kleinere gezelschappen of voor een informele huwelijksvoltrekking is er in het gemeentehuis een aparte zaal beschikbaar. Ook in restaurant ‘t Raedthuys kan getrouwd worden. Deze trouwlocatie is geschikt voor gezelschappen tot ongeveer 35 personen. Verder kunt u ook trouwen Café en Zalencentrum Berentsen in Loo , zaal Gieling in Groessen en het van der Valk Hotel in Duiven.
Onder bepaalde voorwaarden kan het huwelijk ook op een andere (bijzondere) trouwlocatie voltrokken worden. Informeer tijdig bij burgerzaken naar de speciale voorwaarden die voor een bijzondere trouwlocatie gelden.In het gemeentehuis kunt u van maandag tot en met zaterdag van 09.00 uur tot 17.00 uur trouwen. Na overleg is een huwelijksvoltrekking op de zondag eventueel ook mogelijk. Voor alle overige genoemde trouwlocaties moet u over dag en tijdstip eerst overleggen met burgerzaken.

Trouwlocaties

Zalencentrum Berentsen in Loo

Zaal Gieling in Groessen

Van der Valk Hotel Duiven

Restaurant 't Raedthuys

Huize Vossendel in Groessen

Cultuurcentrum De Ogtent

Grand Café Bij Welling Duiven

Melding van voorgenomen huwelijk

Met ingang van 1 september 2015 zijn de regels rondom ondertrouw veranderd. Vanaf deze datum doet u officieel geen huwelijksaangifte meer, maar maakt u aan de ambtenaar van de burgerlijke stand het voornemen kenbaar om met elkaar in het huwelijk te treden / een partnerschap aan te gaan. Voor het gemak blijven we het voorlopig wel ondertrouw noemen.

Hoe regelt u de ondertrouw?

U regelt de ondertrouw rechtstreeks in de gemeente waar het huwelijk wordt voltrokken / het partnerschap wordt geregistreerd. Wilt u in een andere gemeente trouwen of uw partnerschap laten registreren? Dan moet u in die gemeente ook in ondertrouw

Wilt u in Duiven trouwen, dan maakt u een afspraak voor de ondertrouw (aangifte huwelijk/geregistreerd partnerschap)

De persoonsgegevens moeten volledig zijn opgenomen in de basisregistratie personen (BRP) van uw woongemeente. Is dit niet het geval of twijfelt u, neem dan tijdig contact op met de ambtenaar van de burgerlijke stand

Heeft u na de ondertrouw en voor het huwelijk nog vragen, neem dan contact op met de ambtenaar van de burgerlijke stand

Welke documenten heeft u nodig?

U bent verplicht om voor het aangaan van een huwelijk een aantal documenten te tonen. Maar de gemeente Duiven vraagt niet meer in alle gevallen om die verplichte documenten, omdat de persoonsgegevens in het algemeen beschikbaar zijn in de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens (de GBA) van de gemeente Duiven. In sommige gevallen moet u nog wel een bepaald uittreksel inleveren. De persoonsgegevens die in de GBA zijn opgenomen, zijn dan bijvoorbeeld niet volledig of het juiste brondocument ontbreekt.
Voor meer informatie over het wel of niet tonen van de juiste documenten kunt u het beste contact opnemen met de afdeling burgerzaken.
Andere gemeenten vragen soms wel en soms niet om de verplichte documenten. Als u in een andere gemeente wilt trouwen, neem dan eerst contact met ons op. Wij doen dan navraag bij de huwelijksgemeente. Bij de huwelijksaangifte moet u wel een geldig identiteitsdocument van uzelf en een kopie van het legitimatiebewijs van de getuigen kunnen tonen. Bij een huwelijksvoltrekking moeten minimaal twee en maximaal vier personen als getuige aanwezig zijn.

Buitenlandse Documenten

Als u in het buitenland geboren bent, als u niet de Nederlandse nationaliteit bezit of als u voor een langere periode in het buitenland hebt gewoond, is het dus verstandig om ruim vóór de datum van de huwelijksaangifte contact op te nemen met de afdeling burgerzaken van onze gemeente. Wij kunnen u dan meer informatie geven over de juiste stukken en de bijzondere voorschriften die in zo’n geval gelden. Buitenlandse documenten moeten in ieder geval minimaal één week voor de huwelijksaangifte bij burgerzaken worden ingeleverd. Na de voltrekking van het huwelijk krijgt u deze documenten dan weer terug.

Getuigen

Bij de huwelijksaangifte moet u ook opgeven wie er als getuige bij uw huwelijk aanwezig zullen zijn. Bij het huwelijk moeten minimaal twee getuigen aanwezig zijn. Maximaal mag u vier getuigen meenemen. Omdat de gegevens van de getuigen ook in de huwelijksakte opgenomen worden, vragen wij u vriendelijk om bij de huwelijksaangifte een kopie van een legitimatiebewijs van de getuigen mee te nemen.

De mogelijkheden

De formele huwelijksvoltrekking is natuurlijk aan wettelijke regels gebonden, maar daarnaast is er een heleboel mogelijk. Bij de gemeente Duiven werkt een team van zes enthousiaste trouwambtenaren. Meer informatie over deze zes trouwambtenaren kunt u vinden op de website van de gemeente Duiven: www.duiven.nl.

Als u voorkeur heeft voor een bepaalde ambtenaar, dan kunt u dat bij de huwelijksaangifte doorgeven. De ambtenaar van de burgerlijke stand die uw huwelijk gaat voltrekken, neemt vóór uw huwelijk contact met u op. In een persoonlijk gesprek met deze ambtenaar kunt u al uw persoonlijke wensen dan naar voren brengen (bijvoorbeeld het wisselen van de trouwringen of de mogelijkheid van muziek voor, tijdens en na de plechtigheid).

Tarieven, dagen en tijden 2019 (onder voorbehoud)

Maandag tot en met vrijdag 10.00 tot 17.00 uur € 309,00
Maandag tot en met vrijdag 17.00 tot 22.00 uur € 375,00
Zaterdag € 551,00
Zondag € 642,00
Maandag 9.00 of 9.30 uur gratis*
Administratiekosten huwelijk maandagmorgen 9.00 en 9.30 uur € 97,65

Extra uitgaven  

Afschrift akte van huwelijksaangifte of partnerschapsaangifte € 13,40
Trouwboekje of partnerschapsboekje € 13,40
Getuige huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie € 31,50
Huwelijk op locatie € 97,65
Verzoek benoeming buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand € 97,65

* Het gratis huwelijk of partnerschap wordt gesloten in een kleine vergaderkamer in het gemeentehuis. De eenvoudige ceremonie vindt plaats met beide partners, maximaal 4 getuigen, een klein gezelschap gasten en zonder toespraak. Voorwaarde voor een gratis huwelijk of partnerschap is dat een van beide partners staat ingeschreven in Duiven. Voor een gratis huwelijk worden wel administratiekosten in rekening gebracht. 

Rondom het gemeentehuis en restaurant ‘t Raedthuys is voldoende parkeergelegenheid beschikbaar. Op sommige parkeerplaatsen is wel een parkeerschijf voorgeschreven! Ook bij Café en Zalencentrum Berentsen in Loo, zaal Gieling in Groessen en het van der Valk Hotel in Duiven is voldoende parkeergelegenheid in de directe omgeving.

Huisregels

In de trouwzaal in het gemeentehuis mag niet gestrooid worden met confetti of rijst. Vóór de ingang van het gemeentehuis mag wel gestrooid worden. Deze huisregels gelden ook voor onze trouwlocaties in restaurant ‘t Raedthuys, Café en Zalencentrum Berentsen in Loo en zaal Gieling in Groessen.
Huisdieren, hoe lief ze ook zijn, kunnen helaas niet worden toegelaten.

Trouwen in Gemeente Duiven

Heb je interesse om te trouwen in Gemeente Duiven, lees meer of ga gelijk naar de tarieven.

Professionals

Aan het laden...

Einde van de content

Copyright © 2018
Webdesign door Pixel Creation