Trouwen in de Gemeente Stadskanaal

Trouwen in Stadskanaal
Geacht bruidspaar,
U hebt besloten om te gaan trouwen. Hartelijk gefeliciteerd met de voorgenomen stap. Een stap die je maakt voor de rest van je leven. En dat vergt heel veel voorbereiding.
Met deze pagina willen we u graag wegwijs maken in alle zaken die belangrijk zijn om te regelen. Onze officiële trouwlocaties in de gemeente zijn de raadzaal in het gemeentehuis en villa Ter Marse in Stadskanaal.
Daarnaast bestaat de mogelijkheid om te trouwen in een locatie van uw keuze.
Klik hier voor het overzicht van de trouwlocaties in Stadskanaal.
Hoe dat in z’n werk gaat, daarover kunnen wij u nader informeren. Hier vindt u heel veel informatie die u, bij uw voorbereiding, op weg kan helpen.
Ik hoop dat deze pagina bijdraagt aan een goede start van een nieuwe fase in uw leven.
K. (Klaas) Sloots
Burgemeester van Stadskanaal
Het gemeentehuis
De aanloop naar de trouwdag of partnerschapsregistratie start eigenlijk bij het moment van aangifte op het gemeentehuis. In de gemeente Stadskanaal kan de huwelijksaangifte en de aangifte van een partnerschapsregistratie in de meeste gevallen gedaan worden zonder dat u daarvoor een afspraak hoeft te maken. Wanneer één of beide partners niet de Nederlandse nationaliteit bezitten, in het buitenland zijn geboren of er hebben gewoond dan kunt u beter eerst een afspraak maken voor een intake-gesprek. Voor alle aangelegenheden die te maken hebben met de burgerlijke stand kunt u terecht in het Publieksbureau van het gemeentehuis, tel. 0599 - 631 631.
Het publieksbureau is op maandag, dinsdag en woensdag geopend van 09.00 tot 16.00 uur, op donderdag van 09.00 tot 20.00 uur en vrijdag van 09.00 tot 12.00 uur.
De buitengewone ambtenaren van de burgelijke stand
De buitengewone ambtenaar van de burgerlijke stand (Babs) neemt een bijzondere plek in tijdens de plechtigheid. U kunt bij de burgerlijke stand tot uiterlijk twee maanden vóór de plechtigheid aangeven naar welke ambtenaar uw voorkeur uitgaat. Het kan zijn dat de door u gekozen ambtenaar verhinderd is. Daarom moet uw voorkeur bestaan uit twee personen. Voor een vlotte planning is het van belang dat u uw voorkeur zo spoedig mogelijk bekend maakt. Hieronder stellen de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand zich aan u voor.
Trouwambtenaren
De gemeente Stadskanaal heeft vijf trouwambtenaren die uw huwelijk kunnen sluiten.
Trouwambtenaar Annemiek Drenth
Trouwambtenaar Annet Uiterwijk
Trouwambtenaar Benny op 't Ende
Trouwambtenaar Gonda Gelling
Trouwambtenaar Roelof Plieger
Het is ook mogelijk om uw huwelijk te laten voltrekken door een trouwambtenaar uit een andere gemeente. Hier zijn extra kosten aan verbonden.
Huwelijkse voorwaarden
Het trouwen op huwelijkse voorwaarden moet geregeld worden bij de notaris. Het is verstandig dit tijdig vóór de trouwdag te regelen.
Getuigen
Voor het huwelijk of de partnerschapregistratie zijn tenminste twee en ten hoogste vier meerderjarige getuigen nodig. Wanneer een getuige niet in de gemeente Stadskanaal woont moet een fotokopie van een paspoort of een Nederlandse identiteitskaart of een bewijs van opname in de gemeentelijke basisadministratie van de woongemeente van de getuige worden ingeleverd. Dit geldt niet voor ouders.
Muziek
Wanneer u “eigen” muziek wilt laten horen in de trouwzaal, adviseren wij u dit een paar dagen van tevoren in het publieksbureau in te leveren. Live muziek is in het gemeentehuis echter niet toegestaan.
Confetti
Het is niet toegestaan in of rond het gemeentehuis te strooien met confetti, snippers, slingers of andere materialen. Het strooien van rijst buiten het gemeentehuis is wel toegestaan evenals bellen blazen. Wanneer u in een andere locatie dan het gemeentehuis trouwt, adviseren wij u contact op te nemen met de eigenaar van de locatie in verband met eventuele regels hierover.
Naamgebruik in het dagelijks verkeer
Echtgenoten en geregistreerde partners mogen elkaars achternaam gebruiken. Voor het gebruik van de achternaam van de partner zijn drie mogelijkheden:
de eigen naam, gevolgd door de naam van de partner
de naam van de partner, gevolgd door de eigen naam
de naam van de partner in plaats van de eigen naam
Voor alle duidelijkheid: het gaat hierom het gebruik van de achternaam van de partner in het dagelijks verkeer. De achternaam verandert dus niet.
Bijzondere arrangementen
Er zijn vele mogelijkheden om een exclusief tintje aan uw huwelijk of registratie partnerschap te geven.
Zo kunt u bijvoorbeeld:
• met de “Knaolster Snikke” naar Huize ter Marse varen. Hiervoor kunt u contact opnemen met de schipper, de heer Max de Jonge, tel. 0599-617 402 of 06-51 28 61 86.
• bij het in oude glorie herstelde stationsgebouw van Museumspoorlijn S.T.A.R. en/of de stoomlocomotief “Anna” een prachtige fotoreportage maken. Ook is het mogelijk de stoomtrein te huren. Voor meer informatie kunt u bellen met de S.T.A.R. tel. 0599-651 890.
Tarieven 2025 ( Onder voorbehoud )
Trouwzaal gemeentehuis
maandag t/m vrijdag tot 17.00 uur € 434,50
B&W kamer
maandag t/m donderdag tot 16.00 uur en vrijdag tot 12.00 uur € 143,00*
Kamer gemeentehuis
maandag om 9.00 uur en 9.15 uur gratis**
Vaste trouwlocatie
maandag t/m vrijdag tot 18.00 uur € 292,50
Vaste trouwlocatie
maandag t/m vrijdag na 18.00 uur en zaterdag tot 20.00 uur € 361,50
Eenmalige locatie
maandag t/m vrijdag tot 18.00 uur € 384,00
Eenmalige locatie
maandag t/m vrijdag na 18.00 uur en zaterdag tot 20.00 uur € 453,00
*maximaal 12 personen (inclusief bruidspaar en kinderen), met eenvoudige ceremonie
**maximaal 6 personen (inclusief bruidspaar en kinderen), geen ceremonie alleen het zetten van handtekeningen
Let op! Bovenstaande kosten zijn de kosten die in rekening worden gebracht door de gemeente. Kosten voor bijvoorbeeld de huur van een externe locatie en catering zijn niet inbegrepen. Dit regelt u zelf met de trouwlocaties.
Mogelijke overige kosten
Huwelijks- en partnerschapsboekjes € 55,50
Duplicaat huwelijks- en trouwboekje € 70,50