Trouwen in de Gemeente Brunssum

Gemeente Brunssum
Lindeplein 1
6444 AT Brunssum

Trouwen in Brunssum

Melding voorgenomen Huwelijk

Als u wilt trouwen, dient u uw trouwplannen bekend te maken bij de gemeente waar u gaat trouwen. Een ambtenaar van de gemeente controleert of u mag trouwen. U moet uw plannen minstens 2 weken voor de bruiloft bekendmaken. De bekendmaking van uw plannen is 1 jaar geldig.
Het moment dat u echt gaat trouwen heet huwelijkssluiting. Met de trouwambtenaar kunt u bespreken hoe de huwelijkssluiting eruit komt te zien. Meer informatie hierover vindt u bij "Trouwen".
Woont u beiden niet in Nederland? Kijk dan bij "Trouwen in Nederland als u in het buitenland woont".

Vaste trouwlocaties

U kunt in Brunssum kiezen uit de volgende trouwlocaties:

Het oude raadhuis
De raadzaal in het bestuurscentrum van de gemeente .
Het Clemensdomein

Aanwijzen trouwlocatie

Naast de vaste trouwlocaties kunt u ook kiezen om een huwelijk of geregistreerd partnerschap te laten sluiten in een andere trouwlocatie in Brunssum. De gemeente moet de plek dan wel eerst als eenmalige of permanente (voor de duur van 1 jaar) trouwlocatie aanwijzen.De aanvraag hiervoor dient minimaal 3 maanden voor de bruiloft te zijn ingediend. Gebruik hiervoor het aanvraagformulier:

Aanwijzen eenmalige trouwlocatie
Aanwijzen trouwlocatie voor de duur van 1 jaar 

Let op: Wanneer u kiest voor een andere trouwlocatie dan het oude of het nieuwe gemeentehuis, zorgt u uiteraard zelf voor de afstemming over de datum. De gemeente weet immers niet of de door u gewenste locatie ook beschikbaar is. Ook maakt u zelf de afspraken met de beheerder van de locatie over de voorwaarden en de kosten van de trouwlocatie.

Voorwaarden trouwlocatie

De trouwlocatie dient te voldoen aan een aantal voorwaarden. De beoogde locatie:

Is niet in strijd met de openbare orde, de goede zeden en de goede smaak.
Voldoet aan alle bouwconstructieve eisen en eisen van brandveiligheid.
Is voldoende ruim, verlicht en verwarmd en voldoet aan de eisen van hygiëne.
Beschikt over alle noodzakelijke vergunningen of ontheffingen.
heeft een tafel en vier stoelen

Deze voorwaarden gelden ook als u wilt dat uw bedrijfspand wordt aangewezen als (permanente) trouwlocatie.

Tarieven 2022 (Onder voorbehoud)

Aan het melden van uw trouwplannen zijn geen kosten verbonden.
Afhankelijk van de gekozen datum en tijdstip zijn de volgende kosten aan het huwelijk verbonden:

De voltrekking van het huwelijk is op dinsdagmorgen om 9.00 uur en 9.30 uur gratis.

De huwelijksvoltrekking op andere dagen/tijdstippen kost:

Van maandag t/m donderdag (tussen 09.00 uur en 17.00 uur) en vrijdag (tussen 09.00 uur en 12.00 uur € 179,35
Van maandag t/m donderdag (tussen 07.00 uur en 09.00 uur en 17.00 uur 20.00 uur) en vrijdag (tussen 07.00 uur en 09.00 uur én tussen 12.00 uur en 20.00 uur) € 239,10
Van maandag t/m zaterdag (tussen 20.00 uur en 07.00 uur) € 717,30
Op zaterdag (tussen 07.00 uur en 20.00 uur) € 418,40

Mogelijk bijkomende kosten zijn:

Aanwijzen trouwlocatie voor 1 dag € 45,35
Het trouwboekje: € 29,65
Per getuige van de gemeente: € 34,40
Benoeming trouwambtenaar voor 1 dag: € 61,90

Annulering van het huwelijk brengt kosten met zich mee. Deze bedragen € 63,35. Kosten die u al eerder betaald heeft, krijgt u uiteraard terug.

U betaalt bij het vastleggen van de datum contant of met uw pinpas.

Meenemen

Geldig identiteitsbewijs (Paspoort, ID-kaart of rijbewijs).
De gegevens van de getuigen en een kopie van hun identiteitsbewijzen.
De gemeente kan mogelijk om aanvullende documenten vragen:
Geboortebewijs, bijvoorbeeld als u in het buitenland bent geboren.
Toestemmingsbewijs, bijvoorbeeld voor minderjarigen en mensen die onder toezicht (curatele) staan.

Voorwaarden

U maakt op zijn vroegst 1 jaar en uiterlijk 2 weken van tevoren een afspraak met de gemeente om de ceremonie in te plannen.

U bent niet al getrouwd.
U bent niet al geregistreerd partner van iemand anders.
U bent 18 jaar of ouder.
U bent geen familie van uw partner.
U heeft getuigen met een leeftijd van 18 jaar of ouder.
U heeft minimaal 2 en maximaal 4 getuigen aanwezig tijdens de ceremonie.
U staat niet onder curatele. Als u onder curatele staat, heeft u toestemming nodig van de curator of kantonrechter.

Aangifte

Huwelijksaangifte of aangifte geregistreerd partnerschap gebeurt op afspraak. Hiervoor kan telefonisch of via internet een afspraak gemaakt worden. Op dat moment wordt doorgegeven welke akten en papieren u voor de aangifte nodig heeft. Een afspraak voor het voltrekken van het huwelijk of het sluiten van het geregistreerd partnerschap moet ruim van tevoren gedaan worden. De aangifte kan in principe gedaan worden van maandag t/m vrijdag van 08.30 tot 12.00 uur, op de woensdag ook ’s middags van 13.30 tot 16.30 uur en op de donderdag van 17.00 tot 18.30 uur. De openingstijden van het gemeentehuis zijn: van maandag t/m vrijdag van 08.30 tot 12.30 uur, op de woensdag ook van 13.30 tot 17.00 uur en de donderdag van 17.00 tot 19.00 uur op afspraak.

Tips

In beide trouwzalen kunnen foto-/video-opnamen gemaakt worden. Daarnaast bestaat de mogelijkheid tot het maken van groepsfoto’s waarvoor beide gebouwen zich goed lenen.
Parkeermogelijkheid bestaat er voor beide gebouwen.
In beide trouwzalen is een muziekinstallatie aanwezig. Muziek, welke het bruidspaar geschikt vindt voor de huwelijksvoltrekking, kan meegenomen worden.
De mogelijkheid om persoonlijke gegevens voor de toespraak door te geven is aanwezig. Het wordt wel op prijs gesteld als de gegevens op tijd doorgegeven worden waardoor de ambtenaar ruim de gelegenheid heeft om de toespraak een persoonlijk tintje te geven.

Huisregels

Op de trappen van de gebouwen en voor de gebouwen mag niet met rijst, confetti enz. gestrooid worden.

Copyright © 2022
Webdesign door Pixel Creation