Trouwen in de Gemeente Tytsjerksteradiel

Gemeente Tytsjerksteradiel
Raadhuisweg 7
9251 GH Tytsjerksteradiel

Trouwen in Tytsjerksteradiel 

Gefeliciteerd!

Vandaag hebt u de eerste stap gezet om te trouwen of partnerschap te laten registreren. Een uniek moment. Over een tijdje wacht u hopelijk een onvergetelijke dag. Intiem in klein gezelschap of groots gevierd, een van de keuzes die u moet maken.

Trouwlocaties

Het gemeentehuis in Burgum is onze vaste trouwlocatie. Dit betekent dat er een gemeentebode aanwezig is bij huwelijken die op het gemeentehuis worden gesloten. Er is geen gemeentebode aanwezig bij de zogenaamde gratis huwelijken.

Daarnaast kan onder de gestelde voorwaarden iedere locatie als incidentele trouwlocatie dienen. De voorwaarden gaan over de veiligheid, de uitstraling, de openbare toegankelijkheid en de overkapping van de locatie. Ook een schip kan trouwlocatie zijn, als het aan de voorwaarden voldoet. Voor een incidentele locatie sluit de gemeente een overeenkomst met het bruidspaar en de eigenaar van de locatie. Hierin zijn afspraken opgenomen over de inrichting, de bereikbaarheid, de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid.

Meer informatie

Meer informatie over trouwlocaties kunt u krijgen bij de afdeling Burgerzaken via telefoonnummer 14 0511.

Ambtenaren van de burgerlijke stand

Een buitengewone ambtenaar van de burgerlijke stand zal jullie huwelijk of geregistreerd partnerschap op de afgesproken dag voltrekken. Als jullie een voorkeur hebben voor een bepaalde ambtenaar, dan kan dit worden gemeld bij de aangifte; daarmee wordt dan zoveel mogelijk rekening gehouden. Op verzoek kan een kennismakingsgesprek plaatsvinden met de ambtenaar van de burgerlijke stand en kan de ambtenaar zich grondig voorbereiden.  Het huwelijk of geregistreerd partnerschap kan ook in het Fries worden voltrokken.
Ambtenaren van de burgerlijke stand zijn: Aukje de Groot-Dotinga, Jan Willem zwart, Grytsje Woudstra, Maaike Kingma, Henk Roskammer, Marja Severs-Zonderland, Suzan Bosch, Nico Lijkelema, Tineke Helmus, Jolanda Boekhout, Jouke Hoekstra, Klaas Politiek, 

Tarieven 2022 (onder voorbehoud)

Wat kost een huwelijk/partnerschap?

De kosten zijn afhankelijk van de dag en het tijdstip waarop jullie willen trouwen. Hieronder staat het totale overzicht van de tijden en alle kosten die voor een huwelijk/partnerschap kunnen worden gerekend.

Tijden van een huwelijk/partnerschap

Op het gemeentehuis maandag t/m zaterdag, op het hele uur, van 9.00 t/m 16.00 uur
Op een incidentele locatie maandag t/m zaterdag, op het hele uur, van 9.00 t/m 21.00 uur

Kosten van een huwelijk/partnerschap

Maandag  t/m  vrijdag op het gemeentehuis tussen 9.00 en 16.00 uur € 350,00
Maandag  t/m  vrijdag op een incidentele locatie tussen 9.00 en  21.00 uur
€ 350,00
Zaterdag op het gemeentehuis tussen 9.00 en  16.00 uur € 553,00
Zaterdag op een incidentele locatie tussen 9.00 en 21.00 uur € 553,00
Zondag of feestdag € 631,00
Dinsdag en woensdag om 9.00 uur Gratis* 

Eventuele extra kosten

Getuige van de gemeente (kosten per getuige) € 30
Administratieve kosten voor wijzigen datum en/of tijdstip € 15,75
Huwelijks- of partnerschapsboekje € 31
Beoordeling locatie voor incidenteel gebruik € 158
Overige extra diensten bij huwelijksvoltrekking/geregistreerd partnerschap (bijvoorbeeld een digitale uitzending) € 133,60

* Gratis huwelijk/geregistreerd partnerschap

Als jullie op een dinsdag- of woensdagmorgen om 9.00 uur trouwen of een partnerschap aangaan, houdt dan rekening met het volgende:

Tenminste één van de aanstaande echtgenoten/partners is inwoner van onze gemeente;

Het is een korte en ingetogen ceremonie zonder toespraak;

Het huwelijk/partnerschap wordt voltrokken in een kamer op het gemeentehuis en dus niet in een trouwzaal;

Naast het bruidspaar zijn de getuigen en de ambtenaar van de burgerlijke stand bij de voltrekking aanwezig: er is slechts beperkt de mogelijkheid om gasten mee te nemen;

Er is geen keuze voor een trouwambtenaar;

Er is geen mogelijkheid tot het draaien van muziek;

Per kosteloos tijdstip is er slechts ruimte voor één bruidspaar.

Belangrijke informatie adresgegevens afdeling burgerzaken

Gemeente Tytsjerksteradiel
Afdeling Burgerzaken
Bezoekadres:  Postadres:
Raadhuisweg 7  Postbus 3
9251 GH BURGUM 9250 AA BURGUM
Tel. 14 0511 e-mail:gemeente@t-diel.nl
Fax (0511) 460 861 internet: www.t-diel.nl

Openingstijden

De gemeente is iedere dag telefonisch bereikbaar tussen 8.30 en 17.00 uur (behalve op vrijdag, dan tot 16.30 uur). Voor de actuele bezoekerstijden kunt u het beste even kijken op www.t-diel.nl, omdat de gemeente steeds meer toe wil naar langskomen op afspraak. 

Hebt u geen internet? Dan kunt u altijd even bellen om te vragen naar de openingstijden van het bezoekerscentrum.

Copyright © 2022
Webdesign door Pixel Creation