Trouwen in de Gemeente Soest

Gemeente Soest
Raadhuisplein 1
3762 AV Soest

Trouwen in Soest

Een fantastische trouwdag

Staat u op het punt om in het huwelijksbootje te stappen? Een bijzondere dag waar u waarschijnlijk nog uw hele leven met veel plezier aan terug denkt. Op deze mooie dag kan de gemeente veel voor u betekenen. Onze medewerkers zetten zich namelijk voor de volle honderd procent in om uw huwelijkssluiting of partnerschapsregistratie tot een succes te maken.

Ons gemeentehuis heeft een sfeervolle trouwzaal waar ieder jaar ongeveer 200 paren hun huwelijk voltrekken. De zaal straalt een intieme en gemoedelijke sfeer uit. Ook is de zaal ruim genoeg om uw gasten te verwelkomen en eventueel een fotoreportage te organiseren. Een ideale locatie dus.

Soest kent daarnaast nog vele alternatieve trouwlocaties die allemaal hun eigen charme en sfeer uitademen. Zo kunt u de trouwlocatie kiezen die het beste bij u past. U kunt als vanzelfsprekend zelf bepalen waar u wilt trouwen in de gemeente, maar u moet dan wel speciale afspraken met de medewerkers van afdeling Dienstverlening maken.

Het voorbereiden van een huwelijk of partnerregistratie vergt veel voorbereiding. De pagina bevat  veel informatie en tips die u hierbij kunnen helpen. Ik wens u in ieder geval veel succes bij deze voorbereiding en wens u een fantastische dag toe.

Trouwen en geregistreerd partnerschap

In de gemeente Soest kunt u in principe overal het ja-woord geven of een geregistreerd partnerschap aangaan. U kunt hiervoor telefonisch een afspraak maken.

Als u gaat trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaat, meldt u uw plannen bij de gemeente waar u de ceremonie wilt laten plaatsvinden. U kunt de melding al 1 jaar voor uw huwelijk of partnerschapsregistratie doen. De laatste mogelijkheid is 2 weken van tevoren. Maar let op: Moet u bij de gemeente documenten aanleveren die uit het buitenland komen? Houd er dan rekening mee dat 2 weken te kort kunnen zijn.

Met de gemeente maakt u afspraken over de locatie, de datum en het tijdstip. Ook kunt u afspraken maken over hoe de ceremonie eruit komt te zien.

Voor een huwelijk en een geregistreerd partnerschap zet u een handtekening. Daar moeten getuigen bij zijn. U moet minimaal 2 en maximaal 4 getuigen meenemen. De getuigen moeten meerderjarig zijn.

Waar kunt u trouwen?

U kunt trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan in de raadzaal of de trouwkamer van het gemeentehuis. Maar u kunt ook zelf een locatie uitkiezen. Bijvoorbeeld op een plek waar u een bijzondere herinnering aan heeft.

Voorwaarden

De locatie moet aan bepaalde voorwaarden voldoen. Bijvoorbeeld:
De locatie is gegarandeerd openbaar
De locatie is toegankelijk voor mindervaliden
Er is een ruimte waar de ambtenaar van de burgerlijke stand zich kan omkleden

Trouwlocatie aanvragen

Doe uw verzoek voor een eenmalige trouwlocatie bij de gemeente via (035) 609 34 11.

U heeft uw trouw- of registratiedag bekend gemaakt, hoe gaat het verder?

De trouwambtenaar neemt uiterlijk drie weken voor uw trouw- of registratiedag contact met u op om een afspraak te maken voor een kennismakingsgesprek.

Tijdens dat gesprek neemt de trouwambtenaar de hele ceremonie met het bruidspaar door. Daarbij wordt rekening gehouden met alle wensen en krijgen ze een plek in de

ceremonie. De ceremonies kunnen in meerdere talen plaatsvinden en bovendien op alle dagen van de week.

Nog enkele aanvullingen:

Naar hartelust kunnen foto/video opnamen gemaakt worden
In de trouwzaal en ook verder in het gemeentehuis mag niet gestrooid worden met confetti, rijst en dergelijke.
Huisdieren, hoe lief ze ook zijn, kunnen niet worden toegelaten.
In de trouwzaal is een muziekinstallatie aanwezig. De mogelijkheid bestaat om
eigen muziek mee te brengen. Dit moet wel van tevoren worden geregeld.
De auto waarmee het bruidspaar of de partners komen mag voor de ingang naar de trouwzaal blijven staan. De overige auto’s moeten geparkeerd worden op de  parkeerplaats naast het gemeentehuis. De chauffeurs mogen uiteraard hun passagiers voor de ingang laten in/uit stappen.
Het loslaten van sierduiven bij een huwelijk of geregistreerd partnerschap is niet toegestaan in verband met de risico’s voor het dieren welzijn. Als de duiven hun weg niet meer terug vinden naar huis dan zijn ze ten dode opgeschreven als niemand zich over ze ontfermt. Een alternatief is het loslaten van postduiven.

Tarieven 2022 (onder voorbehoud)

Huwelijk/partnerschap uitgebreide ceremonie (ma t/m vr) € 503,35
Huwelijk/partnerschap uitgebreide ceremonie (zaterdag) € 637,40
Huwelijk/partnerschap op locatie (alle dagen) € 503,35
Huwelijk/partnerschap eenvoudige ceremonie € 169,90
Omzetting partnerschap in huwelijk aan de balie € 65,95

Eventueel bijkomende kosten  

Trouw- of partnerschapsboekje (bij een gratis en eenvoudige ceremonie)
€  27,25
Een getuige via de gemeente € 64,40 
Eenmalige benoeming buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
€ 77,50
Annulering/niet-verschijnen bij een huwelijk/partnerschapsregistratie
€ 117,90 

Gratis ceremonie (maximaal 10 minuten) 

Mogelijk op maandag om 09.00 of 9.15 uur
Alleen mogelijk als minimaal één van u in de gemeente Soest woont
In de spreekkamer van het gemeentehuis
Plaats voor het bruidspaar plus twee getuigen
Geen voorgesprek met de trouwambtenaar
Geen toespraken

 

Copyright © 2022
Webdesign door Pixel Creation