Trouwen in de Gemeente Sluis

Gemeente Sluis
Nieuwstraat 22
4501 BD Sluis

Trouwen in Sluis

Wilt u trouwen of uw partnerschap laten registreren in de gemeente Sluis? 

De gemeente heeft hiervoor twee prachtige locaties: de raadzaal van het Belfort in Sluis en de burgerzaal van het gemeentehuis in Oostburg. Het is echter ook mogelijk om te trouwen op een locatie van uw eigen keuze, bijvoorbeeld een strandpaviljoen, een kerk of speciaal gebouw.

Wat komt er eigenlijk allemaal bij trouwen/partnerschapregistratie op een locatie in de gemeente Sluis kijken? Hoe regelt u een melding voorgenomen huwelijk/geregistreerd partnerschap? Hoe reserveert u een trouwlocatie? Wat zijn de kosten? In deze folder informeren wij u hierover. 

Om de leesbaarheid van deze folder te verhogen worden de woorden ‘trouwen’, ‘huwelijk’, ‘bruidspaar’ en ‘melding’ gebruikt voor zowel het huwelijk als geregistreerd partnerschap. 

Melding voorgenomen huwelijk/geregistreerd partnerschap

Indien u een huwelijk wilt aangaan, dient u hiervan eerst een melding te doen. Melding kunt u doen in iedere Nederlandse gemeente, minimaal twee weken en maximaal één jaar op voorhand. U kunt het beste de melding doen in de gemeente waar uw huwelijk wordt voltrokken. De melding is één jaar geldig.  U dient dus binnen een jaar te trouwen, anders moet u opnieuw melding doen.

Indien u beiden niet in Nederland woont en u en/of uw partner de Nederlandse nationaliteit bezit, dan dient u in de gemeente Den Haag bij de afdeling landelijke Taken aangifte te doen via telefoonnummer 14 070,  vanuit het buitenland via +31 70 353 30 00.

Afspraak maken

Voor het doen van de melding geniet de voorkeur dat u beiden persoonlijk naar het Klanten Contact Centrum (KCC) in Oostburg komt. Hiervoor maakt u een afspraak met een ambtenaar van de burgerlijke stand (contactgegevens zie pagina 21). 

Wat dient u mee te nemen?

Als u melding gaat doen neemt u de volgende zaken mee:

De volledige gegevens van de getuigen en een kopie van hun (geldig) identiteitsbewijs (paspoort/identiteitskaart);

Geldig legitimatiebewijs van u en uw partner (rijbewijs/identiteitsbewijs)

Indien u en/of uw partner een vreemde nationaliteit bezit of in het buitenland geboren of woonachtig bent geweest, verzoeken wij u, in verband met eventuele legalisatie van buitenlandse documenten, ruim op voorhand contact op te nemen met een ambtenaar van de burgerlijke stand van Sluis.

Naamgebruik

De ambtenaar van de burgerlijke stand vraagt onder andere tijdens de melding op welke naam u na het huwelijk in de basisadministratie vermeld wilt worden:

op uw eigen naam;
op die van uw partner met toevoeging van uw eigen naam;
op die van uw partner;
op uw eigen naam met toevoeging van die van uw partner.

De geslachtsnaam verandert niet bij naamgebruik. Het naamgebruik komt automatisch in een eventueel nieuw paspoort te staan en wordt bekend bij (semi-)overheidsinstanties. In een trouwboekje blijft ook altijd uw eigen naam na het huwelijk vermeld staan.

Tijdens de melding is het mogelijk om een datum, tijdstip en locatie voor het huwelijk/geregistreerd partnerschap te reserveren bij de ambtenaar van de burgerlijke stand.

Trouwlocaties

De gemeente Sluis heeft twee eigen locaties waar u kunt trouwen. Het is ook mogelijk om te trouwen op een locatie van uw eigen keuze. 

Belfort in Sluis 

De mooiste kamer van het Belfort te Sluis is de raadzaal. Een kamer vol verhalen. Verhalen van vroeger en verhalen van nu. Er werd in de middeleeuwen diepzinnig vergaderd, maar ook uitgebreid gegeten, gedronken en feest gevierd. Hier verwelkomde het stadsbestuur vele koningen en koninginnen, prinsen, hertogen en graven. De raadzaal ziet er dan ook vorstelijk uit met wapens en kunstvoorwerpen, zoals de kostbare gildedrinkhoorn van de Zakkendragers, en prachtige oude schilderijen van Vlaamse en Hollandse meesters, zoals Jacob van Loo, Andries van Eertvelt, Pieter Paul Rubens en Antony van Dijck. Een andere blikvanger is het 18e eeuws vierschaarhek, vervaardigd door Johan Bauerscheidt. Kortom de juiste entourage voor de ‘mooiste dag’. De raadzaal biedt ruimte aan zo’n 80 tot 100 mensen. Aan de zijkant van het Belfort (zijde markt) is een lift aanwezig voor mensen die slecht ter been zijn. 

Burgerzaal gemeentehuis Oostburg

De sfeervolle burgerzaal met eigentijdse inrichting heeft zitplaatsen voor maximaal 70 personen. Het handgeweven Frans wandtapijt (gobelin) is omstreeks 1810 vervaardigd en stelt een jachttafereel voor uit het toneelstuk Macbeth van Shakespeare hetgeen zich afspeelt in de lusthof van de Duke of Hamilton. In de trappenhal is schitterend ‘glas in lood’ aanwezig. In de hal van het gemeentehuis is een lift aanwezig voor mensen die slecht ter been zijn. Deze is te bereiken langs de achterzijde van het gemeentehuis.

Locatie naar keuze

Het is in de gemeente Sluis ook mogelijk om te trouwen op een locatie naar keuze, bijvoorbeeld een strandpaviljoen, een kerk of een voor jullie speciaal gebouw in de gemeente. 

Als u op een locatie naar keuze wilt trouwen, dient u minimaal drie maanden van te voren een schriftelijk verzoek in te dienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Sluis, Postbus 27, 4500 AA Oostburg.

De volgende voorwaarden worden gesteld aan de locatie: 

er moet sprake zijn van een gebouw;
het moet een openbaar karakter hebben, dus voor iedereen vrij toegankelijk zijn;
schriftelijke toestemming van de eigenaar/exploitant van de gewenste 
huwelijkslocatie moet worden overlegd;
het aanstaand bruidspaar moet zelf zorg dragen voor voldoende stoelen en tafels, geschikte geluidsapparatuur en, indien nodig, voorzieningen voor rol- stoelgebruikers.

Trouwambtenaren

De Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand (BABS), oftewel trouwambtenaar, draagt zorg voor het voltrekken van het huwelijk. De trouwambtenaar maakt van elke huwelijksvoltrekking iets speciaals. Dit gebeurt in nauw overleg met het bruidspaar. De ambtenaar neemt contact met u op en komt – als u daar prijs op stelt – op huisbezoek. In uw eigen omgeving worden de voorbereidingen voor de huwelijksplechtigheid doorgesproken.

In de gemeente Sluis zijn vier Buitengewoon Ambtenaren van de Burgerlijke Stand benoemd. U kunt een voorkeur uitspreken welke trouwambtenaar uw huwelijk voltrekt, uitgezonderd is de kosteloze huwelijksvoltrekking. 

Tarieven 2022 ( onder voorbehoud )

Spreekkamer Klant Contact Centrum dinsdag 9.00 en 9.30 uur gratis

Burgerzaal Oostburg (pakket 2) maandag t/m donderdag 9.00/10.00/11.00/12.00/13.00/14.00/15.00/16.00 uur € 100,00

Burgerzaal Oostburg en Belfort Sluis maandag t/m vrijdag 9.00/10.00/11.00/12.00/13.00/14.00/15.00/16.00 uur € 361,90
zaterdag* 10.00/11.00/12.00/13.00/14.00/15.00 uur € 614,60
zondag 14.00/15.00 uur € 903,10

* en de door de weekse dag zijnde geen werkdag

Huwelijkstarieven 2022 overige locaties

Overige locaties Dag Tijdstip Kosten

Overige Locaties maandag t/m vrijdag 9.00/10.00/11.00/12.00/13.00/14.00/15.00/16.00 uur € 454,70
zaterdag* 10.00/11.00/12.00/13.00/14.00/15.00 uur € 783,95
zondag 14.00/15.00 uur € 1.204,15

* en de door de weekse dag zijnde geen werkdag

Overige kosten

Naast de (gratis) huwelijkskosten dient eventueel het trouw- of partnerschapsboekje betaald te worden.
Kosten Huwelijksboekje/Partnerschapsboekje (suède) € 28,60.
Kosten Huwelijksboekje/Partnerschapsboekje (leer) € 28,60.
Extra leges voor gast-ambtenaar van de burgerlijke stand niet beëdigd € 235,20.
Extra leges voor gast-ambtenaar van de burgerlijke stand wel beëdigd € 118,05.
Annuleren binnen een periode van 14 dagen voor het geplande huwelijk/partnerschap € 64,25.
Annuleren meer dan 14 dagen voor de voltrekking van het huwelijk/partnerschap € 33,50.

Goed om te weten over de huwelijksvoltrekking

U dient 10 minuten voor aanvang van de huwelijksvoltrekking aanwezig te zijn op de trouwlocatie:
De huwelijksvoltrekking wordt in de Nederlandse taal voltrokken. Als u wenst dat het huwelijk in een andere taal wordt voltrokken, dient u zelf voor een tolk te zorgen;|
Het na afloop van de huwelijksvoltrekking nuttigen van champagne en bruidstaart is niet toegestaan;|
In verband met de veiligheid is het niet toegestaan om in het Stadhuis, buiten op de trappen en op het bordes te strooien met rijst, confetti en dergelijke. Wat wel mag is het strooien van rozenblaadjes, bellen blazen of ballonnen oplaten.

Contactgegevens Burgerlijke stand

Het loket Burgerlijke stand is onderdeel van de afdeling Externe Dienst- verlening en is gehuisvest in het Klanten Contact Centrum in Oostburg. 

Bezoekadres:

Klanten Contact Centrum (KCC)
Nieuwstraat 22, 4501 BD Oostburg

Postadres:

Postbus 27, 4500 AA Oostburg

Het loket is telefonisch bereikbaar via tel. 0117 – 457 000.
Het loket is geopend:

maandag t/m vrijdag 8.30 tot 13.00 uur, woensdag 8.30 tot 19.30 uur
(mei t/m augustus op vrijdag tot 12.00 uur). 

Copyright © 2022
Webdesign door Pixel Creation